Vetenskapliga rön inom nutrition och hälsa används för att marknadsföra livsmedel som hälsosamma och hållbara val som passar en sund livsstil. Men marknadsföringen gör det inte alltid lätt för konsumenter att välja det hälsosamma och hållbara alternativet. Välkommen till detta Mat och hälsa-seminarium där Göran Eriksson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, presenterar forskning om hur mat och hälsa kommuniceras i olika sammanhang.
Att sälja hälsosam och hållbar mat med hjälp av vetenskap: En multimodal strategi för att studera marknadsföring av livsmedel
Vetenskapliga rön inom nutrition och hälsa används för att marknadsföra livsmedel som hälsosamma och hållbara val som passar en sund livsstil. Sådan marknadsföring förekommer i sociala medier, i annonskampanjer och på matförpackningarna vi bär hem från livsmedelsaffären. Referenser till vetenskap kan vara explicita och uppenbara, men också mer subtila och ske genom bilder, illustrationer och symboler som skapar associationer till vetenskap. Men marknadsföringen gör det inte alltid lätt för konsumenter att välja det hälsosamma och hållbara alternativet.
Under seminariet kommer Göran Eriksson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, att presentera forskning som pågår inom projektet Kommunikation om ”bra” mat och hälsosamma livsstilar. Projektet studerar i detalj hur mat och hälsa kommuniceras i olika sammanhang.
- Datum: 26 april 2024.
- Plats: Innovasalen, Labbet, campus Örebro, alternativt online (Zoom).
- Tid: Frukost serveras från 08.00. Seminariet pågår mellan 08.45 och 09.30.
- Språk: Presentationerna ges på svenska, men frågor kan också ställas på engelska.
Forskare:
- Göran Eriksson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap.
Moderator:
- Lavinia Gunnarsson, projektledare för samverkansplattformen Mat och hälsa.
BÖRJAR:
kl. SLUTAR:
kl. 09:30
PLATS:
Innovasalen, Labbet, campus Örebro, allternativt online (Zoom).
KONTAKTA:
Helene Oscarsson
E-post: [email protected]
Telefon: 0703197643