Nyhet

Årets upplaga av Wadköping Mat- och Dryckesmarknad. Viktigare än någonsin!

18 juli, 2024

Snart är det dags för årets upplaga av Wadköping Mat- och Dryckesmarknad, ett event som verkligen sätter Örebro på kartan och som är ett välkommet samt uppskattat augustiinslag för såväl länsbor som för tillresta turister.

Genom åren har konceptet vuxit och med succéåret 2023 bakom sig blickar nu arrangören fram emot 2024 års marknad som av allt att döma ser ut att slå 2023 års event på fingrarna. Kul för Örebro och otroligt betydelsefullt för alla utställare då detta är ett ypperligt tillfälle att visa upp en viktig del av vår lokala livsmedelsproduktion.

På Wadköping Mat- och Dryckesmarknads hemsida kan man läsa att Marknaden nu mer än någonsin tidigare utifrån ett omvärldsperspektiv är viktig. Med hjälp av en rad olika insatser på såväl nationell och politisk nivå som på regional/lokal operativ nivå kämpar vi i Sverige för att i högre utsträckning bli mer självförsörjande på livsmedel och därmed mindre sårbara i krissituationer. Det är detta perspektiv som lyfts på Wadköping Mat- och Dryckesmarknads hemsida.

Vi på AgroÖrebro vill såklart veta mer hur Wadköping Mat- och Dryckesmarknad resonerar i frågan och vi ringde därför upp projektledaren och eldsjälen Claes Nelander, och lät honom utveckla varför marknaden nu mer än någonsin behövs och är så viktig.

Wadköping Mat- och Dryckesmarkand är ett skyltfönster rätt in i den lokala livsmedelsproduktionen och därför en möjlighet för konsumenter att på ett enkelt sätt hitta produkter som faktiskt produceras här i länet och nära dem förklarar Claes.

Man kan höra engagemanget i Claes röst när han pratar om eventet, och konstigt vore det annars då Mat- och Dryckesmarknaden verkligen är något som kräver en brinnande entusiasm att genomföra. Claes utvecklar sitt resonemang.

Vi vill helt enkelt hjälpa producenter att nå ut till nya och befintliga kunder och på motsvarande sätt ge konsumenter en mötesplats där de kan hitta nya favoriter till matbordet. Vi hoppas och tror att det inspirerar till att människor även vill välja lokalt producerade livsmedel i vardagen, efter det att Mat- och Dryckesmarknaden genomförts.

I år har Wadköping Mat- och Dryckesmarknad över 100 utställare och uppskattningsvis runt cirka 20 000 besökare. På Wadköping Mat- och Dryckesmarknads hemsida, noterar vi på AgroÖrebro, att eventet lockat till sig ett ansenligt antal företagspartners. Där finns av naturliga skäl företag med stark koppling till det livsmedelsproducerande näringslivet men också partners vars kärnverksamhet är svår att spåra till livsmedelsproduktionen. Kan det helt enkelt vara så att Mat- och Dryckesmarknadens fokusfråga, det vill säga lokal livsmedelsproduktion, blivit en intressefråga även utanför det agrart kopplade näringslivet?

Vi vill utveckla samarbetet med lokala partners både i branschen och inom andra delar av näringslivet/samhället. Det lokala närings-/föreningslivet har visat intresse för att finnas med i samband med Wadköping Mat- och Dryckesmarknad och vi vill såklart hitta synergier. Ta till exempel vårt långsiktiga samarbete med Örebro Volley. I sin värdegrund vill de utveckla insatser runt mat, hälsa och träning och detta tillsammans med oss som jobbar med utvecklingen av Wadköping Mat- och Dryckesmarknad. Det är fantastiskt inspirerande säger Claes.

Med mindre än en månad kvar till dess att marknaden öppnar sina portar avslutar vi ett trevligt samtal med att fråga Claes Nelander om det finns något han särskilt hoppas på eller håller tummarna för inför årets Marknad.

Vi hoppas och tror på bra väder och många besökare. Vi vill verkligen att detta ska bli ett tillfälle som skapar bästa tänkbara förutsättning för våra besökare och lokala livsmedelsproducenter att göra ömsesidigt bra affärer på. Har man inte bokat in 16-18 augusti i sin kalender än är det därför hög tid att göra det avslutar Claes och skrattar.

Rulla till toppen