Nu har Sweden Food Arena publicerat sin innovations- och forskningsagenda för livsmedelssektorn (Innovations- och forskningsagenda för livsmedelssektorn 2020 – Framtidens hållbara tillväxtnäring). I linje med Livsmedelsstrategin som antogs 2017 vill man genom agendan bidra till ökad konkurrenskraft, innovationsförmåga, hållbarhet och attraktivitet inom livsmedelsområdet.
Innehållet utgår ifrån 5 missioner:
2030 ska medvetna konsumenter världen över efterfråga svensk mat och dryck till följd av dess mervärden.
2030 ska 50 nya matinnovationer ha en omsättning på 1 miljard euro.
2030 har den svenske konsumenten hälsosammare matvanor som följd av ett brett utbud av nyttigare och smakrikare svensk mat.
2030 har resurseffektiviteten och hållbarheten ökat vilket leder till bättre lönsamhet och resiliens.
2045 har Sverige en klimatneutral livsmedelsproduktion.
För ett långsiktigt hållbart arbete anknyter agendan också direkt och indirekt till FN: globala mål för hållbar utveckling
Livsmedelsbranschen är en av Sveriges största sektorer och genom arbetet har man ambitionen att bli Sveriges tillväxtmotor.